چند هشدار مهم امنیتی

طبقه کارگر در پراتیک خود برای به زانو درآوردن سرمایه و محو بردگی مزدی لازم است پاره ای مسائل و فعالیت های خود را به صورت مخفی به انجام برساند. از طرف دیگر رشد بی امان تکنولوژی علی الخصوص در حوزه ارتباطات این امکان را ایجاد نموده که بسیاری از روابط در سطوح مختلف میان افراد با بهره گیری از همین بستر شکل بگیرد. کمتر از نیم قرن پیش اگر در گوشه ای از کشور کتاب یا مقاله ای توسط رفیقی تهیه می شد، ممکن بود یک سال بعد خبر آن به فعالین دیگر شهرها برسد. بسیاری از ارتباطات ممکن بود به دلیل ضرورت ناشی از خطر لو رفتن خانه ای از دست برود و هزاران مشکل دیگر که تنها کسانی آن را درک می کنند که در آن شرایط چند صد کیلومتر راه را می پیمودند تا خبری را به فرد دیگری برسانند.

شرایط امروز هیچ شباهتی با گذشته ندارد. این تحولات آنقدر سریع اتفاق افتاده اند که کمتر به روند و فرایند شبیه است.  بسیاری نتوانسته اند هنوز خودشان را با شرایط جدید وفق دهند و افراد دیگری چنان ذوق زده شده اند که بی توجه به بایدها و نبایدهای شرایط جدید، به تور دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی تبدیل شده اند. در این شرایط ضروریست که هر کس بنا بر تجربه ای که دارد، دیگران را تا حد ممکن از محسنات و مضرات و امکانات جدیدی که ایجاد می شوند، با خبر سازند. ما کارگران آفریننده ی کل سرمایه ها و امکانات جهان هستیم. حاصل کار و استثمار ماست که شرائط و شالوده رشد دانش ها، خلاقیت ها و کشفیات علمی و تکنیکی را پدید آورده است.  جنبش کارگری در پروسه پیکار خود علیه سرمایه باید از این دستاوردها به بهترین شکل ممکن استفاده کند و هر کدام آنها را به سلاح کارائی در وارد ساختن ضربه های سنگین تر بر هستی سرمایه داری و برای محو نظام بردگی مزدی به کار گیرد.  در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره خواهد شد که بسیاری از فعالین جنبش طبقه ما نسبت به آن بی توجهند و عده بسیاری به دلیل سهل انگاری و ناآگاهی از آنها متحمل هزینه های زیاد شده اند.

  • تلفن همراه

در صورتی که ما فاصله یک جسم را از سه نقطه معین، بر روی صفحه بدانیم، موقعیت دقیق جسم را خواهیم داشت. به این ترتیب اگر فاصله یک دستگاه تلفن همراه  از حداقل سه دکل مخابراتی مشخص باشد، موقعیتی که دستگاه تلفن همراه روشن بوده است می تواند مشخص باشد. از چندین سال پیش تمامی اپراتورهای تلفن همراه، افزونه ای را بر روی سیستم های ثبت اطلاعاتشان اضافه کرده اند تا موقعیت هر دستگاه تلفن همراه در هر لحظه بر روی یک پایگاه داده ثبت و نگهداری شود. به این ترتیب دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به پایگاه داده ای دسترسی خواهند داشت که تمامی تراکنشهای شما تا سالها قبل در آن ثبت شده است. لذا دانستن این مسئله که شما در فلان تاریخ و فلان ساعت در کجا حضور داشته اید ساده ترین کار است. ناگفته پیداست که بسیاری از روابط ما با افرادی که به هر صورت تحت کنترل و نظر هستند، از طریق همین وسیله قابل شناسایی است.

  • اینترنت

اگر از شرکت یا کافی نت به اینترنت متصل می شوید و به زعم خودتان قصد بازدید از یک سایت خاص را دارید و نمی خواهید کسی از آن مطلع شود، بهتر است به چند نکته توجه کنید. اتفاق نادر و کمیابی است اگر در یک شرکت، مدیران و صاحبان سرمایه از کارشناسان بخش انفورماتیک نخواهند که اطلاعات مربوط به استفاده از اینترنت کارگران را به ایشان تحویل دهند. این اطلاعات می تواند لیست سایت هایی باشد که هر فرد بازدید می کند و یا میزان مصرف اینترنت و غیره باشد. اما نکته ناراحت کننده ماجرا آنجاست که بعضی از مدیران دسترسی آنلاین به صفحه نمایشگر سیستم شما دارند. یعنی هر چیزی که بر روی مانیتور نمایش داده می شود، عینا قابل رویت توسط فرد دیگری خواهد بود بدون اینکه کاربر کوچکترین بویی از این ماجرا ببرد. این امکان شامل دسترسی به تمامی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با سیستم شما خواهد شد. پس هنگامی که در کافی نت یا شرکت، مشغول چت یا بازدید از سایت و یا حتی تایپ متنی برای خودتان هستید، این احتمال را بدهید که فرد دیگری در حال تماشای فعالیت های شماست.

مورد فوق در شرایطی به وجود می آید که یک نفر بدافزاری را بر روی سیستم شما نصب کرده باشد. اما به دست آوردن لیست سایت های بازدید شده و یا رمزعبوری که کاربر استفاده کرده است و اطلاعاتی از این دست نیز در صورتی که هیچ دسترسی به سیستم قربانی برای نصب بدافزار وجود نداشته باشد امکان پذیر است. برای مثال اگر در خانه شما همزمان چندین نفر به یک منبع اینترنت متصل می باشند، هر فرد می تواند با استفاده از نرم افزارهای لازم، به بخش های جالب توجهی از اطلاعاتی که شما در حال دریافت و ارسال آن می باشید، دست بیابد.

  • اسناد دیجیتال

بعضی از فایل ها علاوه بر ذخیره محتویاتی که در آن وجود دارد، مانند متن، موزیک و یا عکس، اطلاعات دیگری را نیز به همراه دارند. این اطلاعات بسته به نرم افزاری که آن را تولید کرده است می تواند تاریخ ایجاد سند، زمانی که برای ویرایش آن صرف شده، نام کاربری سیستمی که فایل توسط آن تولید و یا ویرایش شده است و اطلاعات دیگری از این دست باشد. MS Word از آن دسته نرم افزارهایی است که همه این اطلاعات را شسته و رفته به فایل ضمیمه می کند. شما با وارد شدن به منو File می توانید تمامی این اطلاعات را در قسمت Properties فایل مشاهده کنید. پس لازم است که قبل از ارسال هر ایمیل و دادن یک فایل به فرد دیگری به این نکته توجه کنید که اطلاعات اضافی مربوط به فایل را حذف کنید. متاسفانه بعضی از سایت های خبری از ناآگاهی کاربران از این مسئله استفاده کرده و فرستنده های (ناشناس) را شناسایی می کنند. جهت حفظ امنیت بیشتر حتی المقدور از اسامی نامشخصی برای انتخاب نام سیستم یا نام کاربری دستگاه خود استفاده کنید.

سه نکته ای که خلاصه وار در بالا به آن اشاره شد، بخش کوچک و ناپیدایی است از همه مسائلی که باید هر فرد از آن مطلع باشد. بالشخصه امیدوارم افراد دیگری که توانمندی بیشتری در این حوزه دارند، با دقت و تفصیل درخوری به مسائلی از این دست بپردازند.

یک کارگر

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.