/

اعتراض کارگران به قتلگاه بودن محیط کار

با گذشت حدود یک ماه از وقوع حادثه  خفگی یک کارگر شرکت‌ پیمانکاری تسکو در منطقه پارس جنوبی (عسلویه) به دلیل استنشاق گاز نیتروژن، شماری از کارگران منطقه ، شائبه بروز خطای شخصی در حادثه منجر به فوت همکارشان را تکذیب کرده و تاکید کردند که قصور کارفرما در این‌باره محرز بوده است.

یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود به روزنامۀ دولتی ایلنا گفت: در صورت وقوع هرگونه اختلال در کارکرد مخازن،  برچسب‌‌های «ورود ممنوع» بر روی آنها نصب می‌شوند و در روز حادثه هیچ‌گونه برچسب هشداردهنده‌ای بر روی مخازن نبوده که موجب متوقف کردن این کارگر متخصص برق در ورود به محل مملو از گاز نیتروژن شود؛ از سوی دیگر کارگر جان‌باخته کارشناس برق و آگاه از قوانین و مقررات حاکم بر کارش بوده است که این تجربه و تخصص مانع می‌شده است که او چنین خطائی را انجام بدهد.

این کارگر که به نمایندگی از سایر همکارانش سخن می‌گفت، ضمن مقصر دانستن کارفرمای سرمایه دار و قصور بخش ایمنی در بروز چنین حادثه‌ای که منجر به فوت این کارگر متخصص شده است، وقوع چنین حوادثی را در منطقه بسیار شایع دانست و گفت: کارفرمایان سرمایه دار به‌راحتی با استفاده از اتهام کلیشه‌ای «کوتاهی کارگر در رعایت ایمنی» فرد مصدوم و یا جان‌باخته را مقصر اعلام کرده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

در واقع صاحبان سرمایه یا کارفرمایان  اصولاً فقط و فقط  در قبال میزان مطلوب سود حاصل از  استثمار کارگران یعنی کسب حداکثر اضافه ارزش تولیدی آنان احساس مسئولیت می کنند و تنها چیزی که در این رابطه برایشان اصلا مطرح نبوده و نیست هستی و نیستی  بردگان مزدی تحت استثمارشان می باشد. لذا این گونه توجیه شنیع و نفرت انگیز در مورد چنین فجایع کاری  منتهی به مرگ کارگران توسط آنان برآمده از سرشت طبقاتی غیر انسانی و در این راستا ضد بشری اشان به عنوان سرمایۀ شخصیت یافته می باشد

جولای ۲۰۱۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.