چند خبر

حدود ۴۰ هزار نفر از کارگران فازهای مختلف پارس جنوبی بیکار شده‌اند!

به دنبال توقف ساخت پالایشگا‌ه‌های ۳۵ ماهه پارس جنوبی و در نظر گرفتن بودجه صفر برای این فازها در سال آینده، قریب به ۴۰ هزار نفر از کارگران در این فازها بیکار شده‌اند.

حمله نیروهای سد معبر شهرداری سنندج به دست فروشان

روز سه شنبه ۱۲/۹ /۹۲ ماموران سد معبر وابسته به شهرداری سرمایه در شهر سنندج به کارگران دست فروش واقع در میدان انقلاب حمله کرده وبسیاری از اجناس آنان را به غارت بردند که این عمل با واکنش مردم مواجه شد و شخصی از میان مردم با صدای بلند اعتراض خود نسبت به این عمل غیر انسانی را نشان داد که ماموران مزدور سرمایه به صورت دسته جمعی به شخص مذکور به شیوی بسیار وحشیانه ای حمله ور شدند واو را مورد ضرب و شتم قرار دادند به گونه ای که از ناحیه سر و صورت زخمی و به خاطرجرا حات شدید راهی بیمارستان شد . این بردگان مزدی دست فروش از روی ناچاری در سرما و در زیر برف وباران برای بدست آوردن اندک پولی برای گذران زندگی بخور ونمیر مشغول به این کار هستند و هر روز از بیم و هراس اینکه مبادا نیروهای سد معبر برسند و اجناس آنها را به غارت ببرند ،روز را به شب می رسانند زیرا هر بارعده ای ازآنها طعمه این ماموران شده و همین اندازه اجناس ناچیزی را که از فروشگاه های بزرگ صاحبان سرمایه خریداری کرده اند را نیز از دست می دهند.
این همزنجیران ما که “دست فروش” نامیده می شوند. نقش همان کارگران فروشگاه های بزرگ و کوچک را دارند منتها در حوزۀ غیر رسمی کار بدون هیچ هزینۀ مادی و اجتماعی برای سرمایه داران صاحب فروشگاه ها. درآمد متوسط حاصل از خرده فروشی برای آنان غالباً از دستمزد کارگرانی که در فروشگاه ها کار می کنند کمتر می باشد

خطر حوادث کاری در کمین ۱۱.۵ میلیون کارگر!

،وزارت کار سرمایه در ایران اعلام کرد: ۱۱ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۵۷۶ نفر کارگر در سال گذشته در معرض حوادث ناشی از کار قرار داشتند. برای ۲۰ هزار و ۵۳۲ نفر حادثه اتفاق افتاد که نتیجه آن برای ۱۱۳ نفر مرگ و قربانی شدن در آستان سود سرمایه بود. بررسی ها نشان می دهد خطرناک ترین زمان برای وقوع حوادث شغلی نه شب ها و نه عصرها، بلکه صبح ها است.

در سال گذشته ۲۰ هزار و ۵۳۲ نفر در کشور دچار حوادث شغلی شدند که این تعداد در سال ۹۰ به میزان ۲۰ هزار و ۳۹۹ نفر بوده است. به صورت کلی از تعداد ۱۱ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۵۷۶ نفر در معرض حادثه طی سال گذشته، ۲ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۹۱۴ نفر در تهران بوده و ۹۰۲ هزار و ۷ نفر نیز مربوط به استان اصفهان بود.

همچنین در سال گذشته ۷۵۲ هزار و ۵۶۶ نفر در خراسان رضوی، ۷۱۹ هزار و ۷۶۱ نفر در خوزستان، ۶۳۱ هزار و ۲۵۸ نفر در فارس و ۵۱۷ هزار و ۴۱۹ نفر نیز مربوط به مازندران بوده است. بیشترین تعداد حوادث اتفاق افتاده نیز مربوط به تهران با ۳ هزار و ۱۲۷ نفر بوده است.

۲ هزار و ۹۳۷ حادثه شغلی در سال گذشته مربوط شاغلان سنین ۲۰ تا ۲۴ سال، ۴ هزار و ۵۸۷ مورد ۳۰ تا ۳۴ سال و ۲ هزار و ۱۰۹ مورد نیز برای افراد سنین ۴۰ تا ۴۴ سال اتفاق افتاد. ۱۳ هزار و ۷۸۷ اتفاق در صبح ها، ۵ هزار و ۴۸۷ مورد عصرها و ۲۵۹ اتفاق نیز در شب ها بوده است.

۱۱۳ نفر از حادثه دیدگاه کارگر در سال گذشته جان باخته اند و نفر۱۷۷ نیز دچار از کار افتادگی کلی شدند. همچنین ۳۳۱ نفر دچار از دست دادن ۳۳ تا ۶۶ درصد توانایی خود شده و ۹۶۷ نفر نیز کمتر از ۳۳ درصد توانایی کار خودن را از دست دادند.

در سال ۹۰ تعداد فوت شدگان ۸۵ مورد و تعداد از کار افتادگان کلی نیز ۱۸۵ مورد بوده است.

۶۷۵ حادثه در سال گذشته به دلیل استفاده از وسایل معیوب، ۹۴۸ حادثه وسایل بی حفاظ و ۳۷ مورد نیز به دلیل استفاده از لباس خطرناک اتفاق افتاد.، ازدحام و بی نظمی تجهیزات ۱۰۴ حادثه، عدم آموزش ۸۴ مورد، عدم استفاده از وسایل حفاظتی بعلت فقدان این وسایل ۷۲۳ بوده است.

در سال گذشته ۳ هزار و ۵۱۳ آسیب در انگشتان دست، ۵ هزار و ۳۱۴ مورد در پاها، هزار و ۶۷۹ مورد انگشت دست، ۶۱۱ حادثه کمر، ۷۷۹ مورد صورت، ۵ هزار و ۴۶۰ حادثه دست، ۳۴۳ مورد چشم و ۳۲۵ حادثه نیز در جمجمه حادثه دیدگان بوده است.
به این ترتیب بنا به آمار وزارت کار سرمایه محل های کار و تولید در ایران سوای حوزۀ استثمار شدید بردگان مزدی نوسط صاحبان سرمایه و دولت سرمایه داری، بخاطر کاهش هزینۀ تولید در راستای افزایش سود سرمایه ها از چنان شرایط خطرناک و فقدان وسایل ایمنی برخوردار است که همچنین محل مصدومیت و از کارافتادگی و قتل آنان نیز می باشد.

اعتصاب کارگران رستورانهای “فست فود” در آمریکا

به گزارش۵دسامبریورونیوز،کارگران رستورانهای زنجیره ای موسوم به “فست فود” در آمریکا بار دیگر در اعتراض به کم بودن دستمزدهایشان دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

آنها خواهان افزایش حقوق خود از ۷.۲۵ دلار کنونی به ۱۵ دلار در ساعت هستند.

پانزدهم آذرماه۱۳۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.